همگام تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی شناسایی ارزشمندترین کلمات برای سئو

اگر کلمه‌های کلیدی پیشنهاد شده خیلی طولانی بودند، می‌توانید آن‌ها را به ژنراتور برگردانید. فرض کنید «بیت‌کوین» را وارد کرده‌اید و تولیدکننده «ماشین بیت کوین» را مشاهده می‌کنید. اگر می‌خواهید آن موضوع را بیشتر بررسی کنید، آن را به ژنراتور بازگردانید. پس از آنالیز رقبا و تحقیق کلمات‌کلیدی؛ با بیش‌از 2000 عبارت کلیدی روبرو خواهیم بود ولی همه آنها نمی‌توانند بخشی از اهداف کسب و کار باشند. مثلا کاربری که کلمه خرید موبایل را جستجو می‌کند، یک مقاله نیاز دارد؟ قطعا نه بلکه نیاز به یک صفحه دسته‌بندی محصولات موبایل دارد.

اینها ممکن است مربوط به دسته‌های محصول یا هر چیزی باشد که فکر می‌کنید مخاطب هدف شما به آن علاقه دارد. اگر هر از گاهی وبلاگ می‌نویسید، ممکن است قبلاً موضوعاتی را داشته باشید که به طور منظم پوشش می‌دهید. روی کلمات کلیدی که مستقیماً به محتوا، محصولات یا خدمات شما مرتبط هستند تمرکز کنید. شما می توانید همزمان تا ده کلمه کلیدی یا عبارت را در این بخش وارد کنید. همچنین این امکان وجود دارد که از URL یا آدرس یک وب سایت (عموماً یک سایت رقیب) نیز به عنوان هسته استفاده کنید.

من در مدیر وب به شما کمک می‌کنم، یک کسب‌و‌کار‌ آنلاین حرفه‌ای راه‌اندازی کنید، به نتایج اول گوگل برسید و با دیجیتال‌مارکتینگ فروش‌تان را پیوسته افزایش دهید. به همین ترتیب می‌توانید با توجه به شناختی که از کاربر و نیازش دارید یا به کمک گوگل، بقیه کلمات‌تان را هم دسته‌بندی کنید. در این روش 1 الی چند دقیقه به خودتان زمان داده و هر کلمه و سوال مرتبط به کسب و کارتان را روی یک کاغذ یا فایل متنی در رایانه می‌نویسید. دقت کنید، حین انجام بارش فکری، به هیچ وجه نباید به ایده‌های بد گیر بدهید، چراکه به این ترتیب خلاقیت اعضا یا خودتان را از بین می‌برید. برای بهینه‌سازی این کلمات، مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما به‌راحتی در نتایج جستجو قابل دسترسی باشند.

این کار علاوه بر کمک به سئو، به کاربران دارای مشکلات بینایی هم کمک می‌کند تا مفهوم تصویر را بهتر درک کنند. این ابزار امکان تحلیل دقیق هر کلمه کلیدی مثل میزان رقابت، حجم جستجوی ماهانه و حتی پیش‌بینی میزان ترافیک احتمالی را دارد. علاوه‌بر این، با قابلیت‌هایی مثل Keyword Gap می‌توانید شکاف‌های استراتژی خود نسبت به رقبا را پیدا کنید و فرصت‌های جدیدی برای بهبود رتبه‌بندی خود بیابید. اگر شما روی رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی‌ای تمرکز کنید که نیاز کاربر شما نیست، تمام زحمات‌تان به باد رفته است. مثلاً فرض کنید محتوایی با کلمه کلیدی چگونه چرخ گوشت خود را تعمیر کنیم؟ تولید کرده‌اید. کاربر وقتی به مطلب شما می‌رسد، نه تنها نیازش برطرف نمی‌شود، بلکه تجربه بدی برای او ایجاد شده است.

علاوه بر این، با توجه به زمان‌بر بودن و حوصله سربر بودن آن، بهتر است در چند روز انجامش داده یا حتی به چند ماه تقسیمش کنید.

فقط این شکلی تحلیل کنید که این کلمه در طول ماه بارها جست‌وجو می‌شود. همین موضوع‌ها و گپ‌ها بهترین شروع برای سایتی است که رقبای بزرگ و قدرتمندی دارد؛ چون دست روی چیزی می‌گذارد که از چشم رقبا جا مانده است. دربارهٔ سومی، شما می‌توانید از هرجایی در دنیای آنلاین به نفع خود بهره ببرید. برای مثال، کامنت‌های بلاگ سایت رقبا را بررسی کنید یا اکانت‌ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی. به این مسئله توجه کنید که در این مرحله فقط موضوع‌های کلی را پیدا می‌کنید و قرار نیست چیزی را ارزش‌گذاری کنید یا لیستی پروپیمان آماده کنید.

برای اینکه بتوانید از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی هم استفاده کنید، باید حداقل چند کلمه به آن‌ها بدهید تا لیستی از صدها کلمه مرتبط به شما دهند. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند مطمئن شوید محتوایی تولید خواهید که برای آن تقاضا وجود دارد؛ بنابراین اگر تلاش کردید و توانستید رتبه بگیرید، بازدید هم خواهید داشت و زحماتتان بر باد نخواهد رفت. این ابزار به ما امکان می‌دهد که آدرس یک سایت یا صفحه را وارد کرده و مهمترین عبارات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنیم. داده‌های ارائه شده دقیقا همان خروجی keyword planner بوده و از طریق API این اطلاعات را دریافت می‌کند. ابزار سئو کبوتر اولین ابزاری است که هزاران کلمه کلیدی و کلیدواژه گوگلی (گوگل ساجست) مرتبط برای عبارات فارسی ارائه می‌دهد. از آنجایی که سئو کبوتر به زبان فارسی است، کارکردن با آن بسیار آسان و سریع است.

یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، بخش اتوکامپلیت گوگل است که در گذشت به گوگل ساجست معروف بود. این ابزار سرعت تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ را ده‌ها برابر سریع‌تر می‌کند.بنابراین، سرعت کار سئوی سایت شما را هم بسیار بالا می‌برد. همینطور کلماتی در میان آنها هست که ممکن است نخواهید روی آنها کار کنید. به عنوان نمونه در تحقیق کلمات کلیدی پرتال، شاید ما کلماتی مثل طراحی سایت رایگان و همینطور کلماتی مثل راه‌اندازی کسب و کار بدون سرمایه را نخواهیم! این ابزارها بعد از جستجو هر کلمه کلیدی، تعداد بسیار زیادی کلمه مرتبط به شما پیشنهاد می‌کنند.

این کار به شما کمک می‌کند تا جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا کنید. محتوای شما فقط درصورتی که برای نیازهای جستجوگران مفید باشد، توسط یک کلمه کلیدی رتبه‌‎بندی‌ می‌شود. علاوه بر این‌، محتوای شما باید بهترین منبع موجود برای جستجوی کاربران باشد تا بتوانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. برای تأیید اینکه هدف کاربر از سرچ یک عبارت چیست‌، بهتر است خودتان این کلمه کلیدی را به سادگی وارد یک موتور جستجو کنید و ببینید چه نوع نتیجه‌ای پیدا‌ می‌کند. مطمئن شوید که نوع فرمت نتایج ‌گوگل با آن فرمت محتوایی که می‌خواهید برای کلمه کلیدی ایجاد کنید‌، ارتباط نزدیکی دارد. اگر می‌خواهید دانش خود را عمیق‌تر کنید و با ابزارهای پیشرفته و تکنیک‌های حرفه‌ای آشنا شوید، دوره جامع تحقیق کلمات کلیدی ما را بررسی کنید.

یعنی در واقع باید یک کلمه را انتخاب کنید، بعد در میان دیگر کلمات به‌دنبال عبارت‌هایی باشید که به نظرتان برای سئو شدن در همان صفحه مناسب است. پس در این مقاله به‌شکل جامع نحوه تحقیق کلمات کلیدی یا همان keyword research را به شما آموزش می‌دهم. با توجه به اهمیت این موضوع، سعی کردم در بخش‌هایی از مطلب، نمونه‌های کاملی را برای‌تان مثال بزنم تا هیچ سوالی در ذهن‌تان باقی نماند. این کلمات توسط کاربرانی استفاده می‌شوند که در مرحله مقایسه و بررسی هستند و هنوز تصمیم نهایی برای خرید نگرفته‌اند. برای مثال «مقایسه تلویزیون سونی و سامسونگ»، «بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴» و «بررسی ایرپاد پرو ۲» از این نوع کلمات کلیدی هستند.

اگر می‌دانید منظور از کیورد ریسرچ چیست و چرا به آن نیاز داریم، از بخش‌های ابتدایی بگذرید و با کمک فهرست زیر وارد گود شوید. بسیاری از بازدیدکنندگان به جای خواندن تمام مطالب، به سرعت در محتوای یک صفحه پیمایش می‌کنند تا آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. بنابراین، باید صفحه خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بتوانند به راحتی در محتوا گشت بزنند و آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. همچنین با استفاده از ابزار Screaming Frog می‌توانیم ساختار درختی یک سایت، عبارات استفاده شده به عنوان h1 و عنوان سئو (title) را استخراج کنیم. تصویر زیر یک نمونه خروجی دریافت شده از اسکریمینگ فراگ و ساختار درختی یک فروشگاه اینترنتی و تنوع صفحات آن را نشان می‌دهد.

استفاده از این ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مزایای متعددی در اختیار شما قرار می‌دهد. تحقیق کلیدواژه یک فرآیند سه مرحله‌ای بوده و شامل پیدا کردن ایده‌های کلمات کلیدی که مردم آن را جستجو می‌کنند، بررسی دشواری رتبه بندی و بهترین راه برای رتبه بندی آن‌ها است. در این مقاله 9 ابزار تحقیق و پیشنهاد کلمات کلیدی که رایگان هستند را به شما معرفی خواهیم کرد. موتور جستجوی بینگ که یکی از سرمایه‌های شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود نیز می‌تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به شما کمک کند. با درج کلمه کلیدی مورد نظر خود در قسمت Keyword Research وبمستر تولز موتور جستجوی بینگ می‌توانید کلمات کلیدی مشابه با آن را به همراه تعداد و روند جستجو مشاهده کنید. به‌علاوه، امکان تنظیم کشور، زبان و بازه زمانی نیز وجود دارد؛ البته با وجود اینکه کشور ایران در فهرست کشورهای قابل انتخاب قرار دارد، اما جای زبان فارسی در بخش زبان‌ها خالی است.

برای مثال، آیا «تحقیق کلمه کلیدی» برای سایت ما و سایتی که همین ابزار را ارائه می‌کند، یک آورده و نفع دارد؟ پس هم می‌تواند در بالای فانل قرار بگیرد و هم در پایین آن! کسی که عبارت اول را جست‌وجو می‌کند، به‌دنبال خرید ساعت یا اطلاعات مفید برای تحقیق دربارهٔ آن است. چون عبارتی مثل «ویژگی‌ها» یا «مزایا» همراه با این عبارت کلیدی نیست، می‌توان گفت بهترین گزینه برای آن، همان صفحهٔ محصول ساعت هوشمند است که قیمت، توضیحات، تصاویر، نقد و بررسی و نظرات مشتریان در آن آمده است. طبق تجربه خودمان، قرار است در ادامه به شما بگوییم چگونه لیست خود را کامل کنید. سایر ابزارها هم از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

برای ایجاد محتوایی که از نظر ارگانیک رتبه خوبی داشته باشد و بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما سوق دهد، باید نیازهای بازدید کننده‌ها، زبان آنها و نوع محتوای مورد نظر آنها را بشناسید. کلمه کلیدی، کلمه یا عبارت خاصی است که می خواهید محتوای وب شما در نتایج موتورهای جستجو رتبه بندی شود. این یک عنصر استراتژیک از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است که برای جذب ترافیک ارگانیک به سایت شما استفاده می شود. فرآیند کامل تحقیق کلمات کلیدی، انتخاب صفحات هدف و طراحی سند استراتژی را در کارگاه تدوین استراتژی آموزش داده‌ایم. درک هدف کاربر از جستجو به ما کمک می‌کند تا عبارت را برای همیشه از استراتژی خود حذف کنیم یا ماهیت صفحه را متناسب با نیاز واقعی‌ش انتخاب کنیم. به عنوان مثال برای “خرید کفش” لیستی از محصولات را در اختیارش قرار می‌دهیم و برای عبارت “بهترین برند کفش” یک مقاله.

از طرف دیگر‌، کلمات کلیدی دم دراز، کیوردهایی هستند که معمولا شامل بیشتر از ۳ کلمه می‎شوند. مثلا «سئو چیست» یک کیورد اصلی است، در حالی که «روش‌هایی برای چاق شدن صورت» می‌تواند یک کلمه کلیدی دم دراز باشد. شما فقط‌ می‌خواهید با عباراتی روبه‌رو شوید که فکر‌ می‌کنید مشتریان بالقوه‌تان ممکن است از ‌آن‌ها برای جستجوی محتوای مربوط به آن موضوع خاص استفاده کنند. همان طور که می دانید یکی از جایگاه‌های استراتژیک، که برای کاربر و گوگل اهمیت دارد، توضیحات سئو است. با استفاده از کلمه کلیدی طولانی در توضیحات سئو،ممکن است نیت کاربر همان موضوع محتوای سایت شما باشد.

تحقیق کلمات کلیدی، فرآیند انتخاب عبارات براساس میزان جستجو، هدف کسب و کار و نیت کاربر از جستجو است. هر کدام از این برنامه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و بهتر است در کنار هم و به صورت ترکیبی و مقایسه‌ای استفاده شوند. پس بهتر است از ابزارهای کیورد ریسرچ فارسی هم مثل ابزار سئو کبوتر کمک بگیرید تا بهترین کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی سایت خود پیدا کنید. بررسی‌های متفاوتی که می‌توانید با گوگل ترندز انجام دهید، یافتن میزان محبوبیت کلمات و عبارات کلیدی در زمان و مکان مشخص مثل سال و منطقه جغرافیایی خاصی است. مثلا اگر می‌خواهید بدانید پرطرفدارترین کلماتی که در سال ۲۰۲۳ سرچ شدند، چه چیزهایی بودند، گوگل ترندز به شما کمک می‌کند. متاسفانه نمودار نتایج گوگل ترندز تعداد جستجوهای عبارت کلیدی را نشان نمی‌دهد.

به زبان ساده، به فرایند پیدا کردن و آنالیز کلمات کلیدی‌ای که هر کسب‌وکار را به مخاطبان هدفش وصل می‌کند، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) می‌گویند. تا اینجای کار، با تهیهٔ لیستی کامل برای تولید محتوا و سئو سایت آماده شده‌اید؛ ولی از چه جایی شروع کنیم؟ روی چه چیزی اول سرمایه‌گذاری کنیم؟ این بخش شاید ساده‌ترین و در عین حال، شخصی‌ترین مرحلهٔ کیورد ریسرچ باشد. این یک مثال ساده از نحوهٔ تعیین نیت و هدف کاربر از جست‌وجو است؛ ولی همیشه به این سادگی نیست. برای اینکه بدون شک و تردید، اینتنت را مشخص کنید، می‌توانید عبارت کلیدی را جست‌وجو کنید. هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC) نشان می‌دهد تبلیغ‌کنندگان حاضرند برای هر کلمه کلیدی چقدر بپردازند. بله، ما هم با شما موافقیم این معیار بیشتر برای کیورد ریسرچ تبلیغات در گوگل مفید است و نه سئو؛ ولی می‌توانید به آن به چشم یک سیگنال مفید و قدرتمند برای ارزش‌گذاری کیوردها نگاه کنید.

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین عناصر در موفقیت کسب و کار آنلاین شماست. با دنبال کردن این راهنما و استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مناسب، شما می‌توانید بهبود قابل توجهی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌تان در گوگل و سایر موتورهای جست و جو داشته باشید. با استفاده از این ابزارها شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد یک کلمه کلیدی بدست آورید. البته تحقیق کلمات کلیدی فقط در سئو کاربرد ندارد و برای تبلیغات در گوگل هم به آن نیاز دارید. البته مراحل این تحقیق و نحوهٔ انتخاب کلمات و اولویت‌بندی با کیورد ریسرچ برای سئو و تولید محتوا متفاوت است.

فراموش نکنید که تحلیل مداوم عملکرد کلمات کلیدی انتخاب‌شده و به‌روزرسانی محتوای خود، کلید موفقیت در سئو است. تحقیق کلمات کلیدی مهم است زیرا با کشف کلمات کلیدی مناسب، می‌توانید در جستجوها وب سایت خود را بهبود بخشید و بهترین محتوا را برای هدف مشتریان خود ارائه دهید. سایت شما بدون سئو در رتبه بالای صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل قرار نمی‌گیرد. شما با پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی از طریق ابزارهای کیورد ریسرچ و تولید پست‌ها و محتوای جذاب می‌توانید قله‌های گوگل را فتح کنید. پس، از بهترین ابزارهای کیورد ریسرچ برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. ابزار تحقیق کلمات کلیدی، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مربوط به وب‌سایت، وبلاگ و فروشگاه آنلاین هستند.

بدیهی است که کیوردی که در بالای قیف است، حجم جست‌وجوی بالایی با نرخ تبدیل پایین دارد؛ چراکه افرادی را هدف می‌گیرد که با ما آشنا نیستند. ولی عبارت دوم، عبارتی است که بهتر است به صفحهٔ اصلی لینک شود؛ چراکه فردی آن را جست‌وجو می‌کند که می‌خواهد ساعت‌های هوشمند را بررسی کند و در آخر یکی را بخرد. برای شروع کار، سرمایه‌گذاری روی کلمات کلیدی با سختی کمتر منطقی است؛ ولی این مسئله نباید به یک عادت همیشگی تبدیل شود. شما خیلی زود و پس از افزایش اعتبار خود، باید به سراغ کلمات کلیدی دشوار و گرفتن بک‌لینک بروید. چنین کلمه‌ای جست‌وجوی کمی دارد؛ ولی می‌تواند به نقطهٔ خوبی برای فروش محصولاتی مثل قهوه، تمپر و حتی دستگاه اسپرسوساز تبدیل شود. ابتدا توضیحی دربارهٔ حجم جست‌وجوی کیورد پلنر دهیم که این حجم به‌طور میانگین برای یک مدت زمان مشخص است.

تصویر زیر نمایی از محیط کاربردی گوگل ترند از و همانطور که مشخص است بیشتر برای درک تغییرات میزان جستجو در طول زمان و مقایسه دو مفهوم کاربرد دارد. لیست کلمات مرتبط بسیار کوتاه و بعضا نامرتبط بوده و هیچ آمار دقیقی از میزان جستجوی کلمات به شما ارائه نمی‌کند. KWFinder با اینکه رابط کاربری جذاب و داده‌های کمکی متنوعی دارد، گزینه مناسبی برای تحقیق کلمات کلیدی به زبان فارسی نیست. در این مقاله 9 ابزار تحقیق کلمات کلیدی که رایگان و کاربردی هستند را برای پیدا کردن کلمات کلیدی به شما معرفی کردیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی زمانی که تازه شروع کرده‌اید بسیار مفید هستند.

معمولاً کسب و کارها اطلاعات خوبی درباره رقبای خود در حوزه فعالیتشان دارند. اما همیشه این رقبا، همان‌هایی نیستند که در صفحه نتایج جستجو، به عنوان رقیب کسب و کار شما شناخته می‌شوند. حالا شما لیستی از کلمه‌های کلیدی را در اختیار دارید که به شما کمک‌ می‌کند روی موضوعات مناسب برای کسب‌وکار خود تمرکز کنید و از این طریق بتوانید پیشرفت‌های کوتاه و بلند مدت به دست آورید. مرحله چهارم، یک مرحله خلاقانه است که ممکن است قبلا هنگام انجام کیورد ریسرچ به آن فکر کرده باشید. اگر تا حالا این کار را انجام نداده‌اید، باید به شما بگوییم که این کار، روشی عالی برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر است.

در اصل، نیاز به تحقیق کلمات کلیدی موثر از آنجایی سر چشمه می‌گیرد که نمی ‌توانید فقط با تکیه بر دانسته های خودتان از کلمات کلیدی دست به تولید محتوا بزنید. زیرا نمی توانید به نتایج خوبی برسید، بلکه باید با آگاهی لازم نسبت به کلمات و عبارات پرکاربرد، نحوه جستجوی کاربران در حوزه فعالیتتان را در نظر بگرید. ابزارهایی برای این کار ساخته شده اند که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نام دارند. با کمک گرفتن از این ابزارها می‌توانید به نتایج بهتری در این زمینه برسید. همچنین ابزارهای رایگان برای بهبود سئو سایت هم وجود دارد که میتوانید با انتخاب مناسب و استفاده از این ابزار ها به پیشرفت و بهبود سایت خود کمک کنید.

مثلاً فرض کنید یکی از دوستانتان لیموهاست را به شما معرفی کرده و گفته است که سرویس‌های میزبانی ما کیفیت بالایی دارند. وقتی پشت سیستم می‌نشینید و می‌خواهید سایت ما را پیدا کنید، عبارت لیموهاست را سرچ کرده و لینک سایت ما را در نتایج می‌بینید. یا مثلاً سرچ عبارت “دیجیتال مارکتینگ چیست؟”، یعنی کاربر می‌خواهد راجع‌به این شکل از بازاریابی اطلاعات به دست بیاورد. ضمناً انتخاب کیوردهای درست و استفادۀ استراتژیک از آن‌ها، به جذب ترافیک مرتبط‌تر و با کیفیت‌تر منجر می‌شود. اول اینکه وقتی کسی «قهوه روبوستا» را جست‌وجو می‌کند، به این معنی نیست که شما نمی‌توانید او را به خرید محصول از فروشگاه‌تان تشویق نکنید.

برای انجام این کار ابزارهای متعددی در دسترس داریم و انتخاب بهترین گزینه برای یک تازه کار ساده نیست. در این مقاله معیارهای انتخاب و مقایسه ابزارها را با هم بررسی کرده و 6 ابزار ایرانی و خارجی را معرفی می‌کنیم. اگر در زمینه سئو تازه کار هستید، ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی، برای پیدا کردن کلمات کلیدی خوب برای وب سایت شما کافی است. چیزی که سئو سیگنال را با سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی متفاوت می‌کند بخش آنالیز سایت است. با وارد کردن آدرس یک سایت یا صفحه در اینترنت می‌توانیم لیستی از عبارات کلیدی هدف مرتبط با آن را دریافت کنیم.

فقط باید کلمه مورد نظر خود را وارد کنید، سپس کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و “جستجو” را بزنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، بعد از جستجو کلمه طراحی سایت خود گوگل تعداد زیادی کلمه مرتبط پیشنهاد ‌می‌کند. این ابزار به شما امکان می‌دهد وب‌سایت رقبا را بررسی کرده و ببینید برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اند. همچنین اطلاعات ارزشمندی مثل حجم جستجوی ماهانه و روند تغییرات این کلمات را در اختیار شما قرار می‌دهد. مهم است که به عنوان یک متخصص سئو یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی، رقبای خود را در سطح اینترنت شناسایی کنید. بدانید که وب سایت‌های رقیب روی چه کلمات کلیدی کار می‌کنند و چه رنکینگی دارند.

علاوه بر این، دیگر نیاز نیست رقبا را به‌صورت دستی در گوگل سرچ کنید؛ چراکه در سمت راست تصویر، تمام رقبا را برای شما تحلیل می‌کند. ولی این کلمات به‌شدت هدفمندند و بهتر است حجم جست‌وجو در طول سال را مدنظر قرار دهید. برای مثال، کسی که «چطور بنر تبلیغاتی طراحی کنیم؟» یا «چطور مشتری جذب کنیم؟» را جست‌وجو می‌کند، برای سایت یکتانت بسیار ارزشمند است. این به چه معناست؟ در مقالهٔ «بازاریابی موتورهای جست‌وجو چیست و چه تفاوتی با سئو دارد»، به تبلیغات در گوگل اشاره کردیم. نیت و قصد کاربر از جست‌وجوی برخی کلمه‌ها تجاری است؛ یعنی می‌خواهد محصول یا خدمتی را بخرد. کیورد پلنر گوگل حجم جست‌وجو و قیمت پیشنهادی برای هر کلمهٔ کلیدی را به شما می‌گوید.

با این رویکرد عبارات را به 4 دسته اصلی شامل؛ می‌خواهم بدانم، می‌خواهم بخرم، می‌خواهم بروم و می‌خواهم انجام دهم تقسیم می‌کنیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، روی کلمه کسب و کار آنلاین سایت‌هایی مثل فرین آکادمی، زوم لایف، آکادمی سبز و... حالا زمانی که کلمه کسب و کار اینترنتی را هم جستجو کنم، از میان این 10 سایت، وب سایت فرین آکادمی، زوم لایف و یکی دیگر از همین سایت‌ها، دقیقا با در صفحه جستجو ظاهر می‌شود. بنابراین اگر آنها توانسته‌اند با هر دو کلمه روی یک صفحه بهینه شوند، پس قطعا ما هم می‌توانیم. بهتر است در بعضی از آن‌ها از کلمه کلیدی استفاده کنید، اما نه در همه. این کار کمک می‌کند هم متن جذاب‌تر شود و هم گوگل بهتر بفهمد صفحه درباره چیست.

بنابراین، انتخاب عاقلانه کلمات کلیدی بسیار مهم است و حتی از کیفیت خود محتوا نیز مهم‌تر است. اهمیت انتخاب کلمات کلیدی با پیشرفت‌‌های اخیر در دنیای اینترنت افزایش یافته است؛ زیرا گوگل بسیار هوشمند شده است و به کمک هوش مصنوعی مدام در حال رشد بیشتر است. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا عباراتی که پیدا کرده بودیم را ارزش‌گذاری کرده و براساس میزان جستجو اولویت بندی کنیم. تصویر زیر فضای کار با کیورد پلنر را نشان می‌دهد و در هر گزارش می‌توانیم تا 10 عبارت مختلف را در آن وارد کنیم. اگر در انتخاب کلمات کلیدی تنها به میزان جستجوی آنها دقت کنیم، به احتمال زیاد با لیستی از عبارات کوتاه و یک یا دو کلمه‌ای روبرو می‌شویم که اتفاقا کسب جایگاه در آنها بسیار دشوار است. کلمه کلیدی به عباراتی گفته می‌شود که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند و با کسب و کار ما مرتبط است.

شما‌ می‌خواهید کلمات کلیدی‌ای که بسیار جستجو می‌شوند را پیدا کنید تا بتوانید رقابت‌تان را بر این اساس پیش ببرید. اگر رقیب شما برای برخی از کلمه‌های کلیدی که در لیست شما نیز قرار دارند، در گوگل جایگاه بالاتری دارد، قطعا منطقی است که برای بهبود رتبه خود تلاش کنید. با این حال‌، مواردی که به نظر‌ می‌رسد برای رقبای‌تان مهم نیستند را نادیده نگیرید. این‌ می‌تواند یک فرصت عالی برای‌تان باشد تا پیش از آن‌ها بتوانید جایگاه‌تان را روی آن کلمات در گوگل تثبیت کنید. بنابراین لیست‌ کلمات کلیدی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترکیبی خوب از کیوردهای اصلی و کلمات کلیدی دم دراز دارید. شما باید سعی کنید که ابتدا در کلمات کلیدی دم دراز و با گذشت زمان، در کیوردهای اصلی هم به صفحه اول نتایج گوگل راه یابید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری