سئو صفر تا صد تبدیل شدن به متخصص فقط در ۳۰ روز!
برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟ آموزش سئو رایگان!
علاوه بر گوگل؛ ساختار بهینه سایت به کاربران سایتتان نیز کمک میکند اراتباط بهتری با سایتتان برقرار کنند. تحقیق کلمات کلیدی فرآیند یافتن، توسعه و هدفگذاری کلمات کلیدی روی صفحات سایت است. اما تعدادی از الگوریتمها گوگل بسیار مهم هستند و فاش شدن آن ها به کیفیت نتایج جستجو هم کمک میکند که در ادامه آنها را نام میبرم و توضیح کوتاهی از هر کدام می دهم. شرکت در دورههای آموزشی بهصورت آنلاین و حضوری یکی از راههایی است که بیشتر افراد مبتدی ترجیح میدهند آموزشهای خود را با آن شروع میکنند. خوبی این روش این است که شما مباحث مختلف سئویی را از زبان یک متخصص میشنوید و مطمئن هستید که مدرس دوره از مثالهای مختلفی برای درک بهتر موضوع برای آموزش استفاده میکند. نحوه یادگیری در افراد با هم فرق دارد و ممکن است روشی که برای شما مناسب است برای فرد دیگری کارایی نداشته باشد.
در نهایت به بهترین شکل ممکن سئو را یاد گرفته و در نتایج گوگل بدرخشید. در متد اول باید ریپورتاژ آگهی را خریداری کرده و سپس در سایت مورد نظر خود، محتوا منتشر کنید و به صفحهی خود لینک دهید. اما روش دوم که بک لینک به روش رایگان است، پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد. این متد امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان گفت که برخی از سئوکاران بیشتر وقت خود را برای ایجاد بک لینک خارجی صرف میکنند. شما باید برای استفاده از این ابزار، کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کرده و سپس در بخش location موقعیت جغرافیایی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر کسب و کارتان به نوعی است که نیاز به سئو محلی دارد، باید اطلاعات موقعیت جغرافیایی را با دقت بیشتری وارد کنید.
در نتیجه دیگر لازم نیست بگوییم که چقدر تقاضا برای این موقعیت شغلی زیاد است! شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق آمار مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، حدود یک میلیون و ۶۰۶ هزار سایت در ایران فعال است و از پتانسیل بالای این شغل به ما خبر میدهد. پیشنهاد میکنیم همین حالا در یکی از پلتفرمهای کاریابی، موقعیتهای شغلی مرتبط با سئو را جستجو کنید. اولین مرحله سئو، تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب بر اساس جستجوهای کاربران است. سپس باید عناصری مانند عنوان صفحه، متا دیسکریپشن، سرتیترها و متن اصلی بهینهسازی شوند تا کلمات کلیدی به طور موثر پوشش داده شوند.
در جواب شما باید گفت که بستگی دارد؛ اینکه در طول روز چقدر وقت صرف میکنید یا میزان آشنایی قبلیتان با دنیای سئو و قوانین آن چقدر است، همگی در سرعت یادگیریتان تأثیرگذار هستند. تعریف بالا یک تعریف ساده و ابتدایی بود برای اینکه با مفهوم سئو فقط آشنا شوید که مثلاً اگر کسی به شما گفت “من بهوسیله سئو به این جایگاه در دنیای وب رسیدهام” هاج و واج نگاهش نکنید. ولی با حضور در فضای آنلاین بهخصوص در موتورهای جستجوگر شانس این را دارید که در مقابل چشم هزاران و شاید هم میلیونها مشتری و اربابرجوع قرار بگیرید. یادگیری مبانی سئو ممکن است بین یک تا سه ماه طول بکشد، اما برای مسلط شدن به تکنیکهای پیشرفته و حرفهای، ممکن است به شش ماه تا یک سال یا حتی بیشتر زمان نیاز داشته باشید. البته این بستگی به میزان زمانی که روزانه صرف یادگیری و تمرین میکنید، دارد. همچنین، سئو یک فرآیند مداوم و تجربی است و باید بهطور مداوم اطلاعات خود را بهروز کنید.
در گذشته تجربه کاربری تا این حد برای گوگل اهمیت نداشت؛ مثلاً سایتهای زیادی بودند که صرفاً با تکرار کردن یکسری کلمات کلیدی، رتبه میگرفتند اما هنگام ورود به آنان به شدت اذیت میشدید. خبر خوبی که برای سایتهای وردپرسی وجود دارد این است که امروزه تعداد بسیار زیادی افزونه برای انجام ریدایرکت به وجود آمده که بهسادگی میتوانند این کار را انجام دهند. در بین این افزونهها Yoast seo بهترین انتخابی است که میتوانید انجام دهید زیرا هم قیمت مناسبی دارد و هم علاوه بر کار ریدایرکت، میتواند اکثر کارهای سئو داخلی شمارا بهراحتی انجام دهد. یکی از ویژگیهای بسیار خوبی که به موتورهای جستجو اضافه شد و هرروزه در حال تقویت شدن است، امکان جستجوی محلی است. بهعنوانمثال اگر شما کلمه کلیدی «بهترین رستورانها» را جستجو کنید، رستورانهای اطراف خودتان را روی نقشه خواهید دید و بهسادگی میتوانید به آنجا بروید.
سئو وردپرس به فرایند بهینهسازی وبسایتهایی اطلاق میشود که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شدهاند. هدف اصلی از انجام سئو در وردپرس، افزایش میزان دیده شدن صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و در نهایت جذب ترافیک ارگانیک بیشتر به سمت سایت است. درک نیت پشت جستجوهای کاربران بخش حیاتی دیگری از فرآیند آموزش صفر تا صد سئو رایگان است. باید تحلیل کنید که کاربران با جستجوی کلمات کلیدی خاص، دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند. آیا آنها به دنبال خرید هستند، اطلاعات میخواهند یا به دنبال یافتن یک مکان خاص هستند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند تا محتوایی تولید کنید که دقیقا با نیازهای آنها مطابقت دارد. سئو کلاه سفید با بهبود تجربه کاربری، باعث افزایش رضایتمندی کاربران شده و در نتیجه موجب افزایش رتبه سایت در الگوریتم گوگل میشود.
این استثناها در ۲ حالت بوجود میآیند و روش مدیریت آنها متفاوت است که در ادامه خواهید آموخت. افرادی مانند وبلاگنویسان، روزنامهنگاران و البته سایر علاقهمندان که منبعی برای لینک دادن به شما دارند. معمولا یک تصویر با فرمت JPG و با عرض ۸۰۰px و ارتفاع ۶۰۰px که کیفیت مناسبی داشته باشد حدود ۷۰ کیلوبایت میشود. در هنگام اضافه کردن تصاویر مطمئن باشید که تگ alt مرتبطی نوشته باشید. اگر آمادهسازی را مناسب انجام داده باشید این مرحله سادهترین مرحله کار است.
به عنوان مثال اگر آموزش سئو سایت کلمه کلیدی اصلی صفحه مورد نظر ما باشد، همین کلمه را به عنوان انکرتکست به کار میبریم بدون آنکه چیزی را به آن اضافه یا کم کنیم. از این رو میتوان گفت که انکر تکست به مانند یک لنگر کاربر را به سایتها وصل میکند. در بخشهای قبلی در مورد سئو داخلی و خارجی صحبت کردیم، حال باید گفت که انکر تکستها از جمله مهمترین عناصری هستند که باید در هنگام ساخت بک لینک و لینکهای داخلی به آنها توجه کرد. از این رو یادگیری تکنیکهای مختلف برای ایجاد بک لینک رایگان از اصلیترین نکاتی است که باید در آموزش رایگان سئو با آن آشنا شوید. در ادامه برخی از مهمترین روشهای ساخت بک لینک را معرفی میکنیم.
داشتن محتوای تکراری می تواند بر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. اگر محتوا تکراری بوده و در بیش از یک URL در اینترنت قابل مشاهده باشد، برای ربات های گوگل قابل تشخیص نخواهد بود که کدام یک از ادرس ها نیز دارای ارزش بوده و باید آن را در رتبه بالاتری قرار دهد. فایل robots.txt به همین منظور ساخته می شود تا مانع دسترسی موتورهای جستجو به بخش های امنیتی سایت شود. این فایل به ربات های گوگل اعلام می کند که اجازه ورود به کدام صفحات را نداشته و یا به طور کلی اجازه انجام چه کارهایی را در صفحات سایت دارد. در آموزش SEO ویکی دمی سعی شده است تا تمامی مباحث سئو و بهینه سازی سایت پوشش داده شده و در راستای یادگیری هر مبحث، یک ویدیو آموزشی و مقالات اختصاصی قرار داده شده است.
یکی از روش های افزایش بازدید مقاله شما میتواند ارسال لینک مقالات از طریق ایمیل به کاربران است. از دیگر اضلاع سئو که در فصل اول نیز به آن اشاره کردیم تجربه کاربری است که میتواند ارتباط کاربر با شما را بهبود ببخشد و حس اعتماد بیشتری را نیز به او منتقل کند. پیشنهادات یا ساجست های گوگل را در مورد آن کلمه کلیدی بررسی کنید. باید در قسمت هایی مشخص از مقاله خود که قسمت های مهمی هستند از کلمه کلیدی استفاده کنید. دقت کنید که استفاده درست از کلمه کلیدی مهمترین نکته این قسمت است. همانطور که در فصل اول اشاره کردیم یکی از اضلاع اصلی موفقیت در سئو تولید محتوا است.
برای افرادی است که به غیر از دو فیلتر بالا میخواهند یک سری اطلاعات دقیق تر بدست بیاورند. خب تا به صورت عملی انجام ندیم فکر نکنم متوجه موضوع بشید پس بیاید با یک مثال واقعی ادامه بدیم. اگر میخوای بیشتر با مفهوم سئو آشنا بشی من یک مقاله کاملا جامع در این باره برات نوشتم با عنوان سئو چیست؟ که حتما اونو مطالعه کن. سالهاست که هوش مصنوعی مانند یک مهمان ناخوانده وارد زندگی انسان شده و توانسته است خود را در دل مخاطبین حوزه های مختلف جا کند و به بهترین همنشین آنها تبدیل شود. مولفه هایی که در آموزش ها یاد گرفته اید را یک به یک در سایت خود پیاده کنید. یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد.
متخصص شدن در سئو کار یک شبه نیست بلکه نیاز به تلاش و مداومت دارد. باید صدها یا هزاران ساعت زمان صرف آموزش و تمرین کنید تا بتوانید به هدف نهایی خود برسید. تصاویر تکراری که در ده ها سایت دیگر استفاده شده مصداق بارز محتوای کپی است که گوگل آن را دوست ندارد. اگر رقا این کار را انجام می دهند شما باید با انجام ندادن آن امتیاز مثبتی نسبت به آنها کسب کنید. ساده ترین کار برای تولید تصویر یکتا تغییر رنگ تصویر یا قرار دادن لوگو و نوشته در داخل آن است.
پس از کسب تجربه و مهارتهای لازم، میتوانید به فکر گرفتن پروژههای سئو باشید. انتشار مقالات تبلیغاتی در سایتهای معتبر برای بهبود اعتبار و جذب بک لینک. این مهارت برای متخصصان بازاریابی دیجیتال، مدیران وبسایتها، صاحبان بلاگها، و هر شخصی که به دنبال بالابردن بازید آنلاین است، کاربردیه. گوگل از معیارهای ابزارهایی مانند Moz، Ahrefs و Majestic به طور مستقیم استفاده نمیکند و این ابزارها به صورت مستقل از گوگل عمل میکنند. در مقابل، لینک خارجی پیوندی است که از یک سایت به سایت دیگری اشاره دارد و معمولاً برای ارجاع به منابع معتبر به کار میرود.
گوگل به صورت مرتب الگوریتم هایی را در طول این سال ها معرفی کرده است که روز به روز در درک محتوای وب سایت ها قوی تر و بهتر شده است. از این جهت میتوان از صفحه اصلی برای تقویت صفحات مهم سایت استفاده کرد. مواردی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم به صورت کاملا استاندارد است کخ میتوان روی اکثر وب سایت ها پیاده سازی کرد تا آدرس های سایت بدون مشکل پیکربندی شود. اول از همه بدانید که به طور کلی سئو یک پروسه است که به زمان و صبر زیادی نیاز دارد. از طرفی موفقیت در سئو تا حد زیادی به سختی کلمه کلیدی و رقبای شما بستگی دارد. اگر شما مدت های زیادی روی سئوی کلمه موبایل کار کنید و رتبه های اول را هم کسب کنید، در صورتی که نرخ تبدیل خوبی نداشته باشید، ارزش زیادی برای شما نخواهد داشت.
در بخش آموزش سئو، آشنایی با ساختار سایت بسیار مهم است تا بتوانید درک کلی از اقدامات سئو داخلی داشته باشید. منظور از ساختار سایت در سئو، به معنای اجزای سازمان دهی شده سایت شما هستند که میتوانند صفحات، پستها، طبقه بندیها، دستهها، برچسبها و urlهای آنها باشد. ساختار سایت از آنجایی مهم است که گوگل را هدایت میکند، با محتوای شما رقابت نخواهد کرد و تجربه کاربری و درک کاربر از سایت شما را تسهیل خواهد نمود. سئو ویدیوهای یوتیوبی تا حد بسیار زیادی شبیه به فرآیندهایی است که میتوانید آنها را در آموزش سئو نیز بیابید. یوتیوب به عنوان 2امین موتور جستجو بعد از گوگل شناخته میشود و توسط گوگل خریداری شده است.
مهمترین مباحث سئو تکنیکال مربوط به بهینهسازی سایت برای خزش و ایندکس گوگل است. با سیگنالهای تجربه کاربری است که گوگل متوجه میشود کاربر از حضور در صفحه راضی است یا آزار میبیند. برای بهینهسازی صفحه از نظر سیگنالهای تجربه کاربری نکات زیر را چک کنید. البته ۸ نقطهای که در بالا به آن اشاره کردم؛ حداقل فضاهای مهم از نظر گوگل است. گوگل امروز از کلمه کلیدی فقط برای این استفاده میکند تا متوجه شود صفحه برای کدام کلمه کلیدی بهینه شده است و استفاده زیاد از کلمه کلیدی هیچ تاثیری در رتبهگیری صفحه ندارد. پیشفرض ما از اینجا به بعد این است که میخواهید یک مقاله بنویسید.
استفاده از آن باعث میشود تا در طول سئو کردن وب سایتها متوجه ایرادات کار خودتان بشوید و با اصلاح کردنشان، یکقدم به رتبههای نخست نزدیکتر شوید. متخصصان و فعالان سئو میتوانند از میان دوره های آموزشی حضوری،دوره جامع آنلاین و پکیجهای آموزشی ویدئویی آگاهی و دانش خود را در این زمینه افزایش دهند. در مقابل، سئو کلاه سیاه با استفاده از تکنیکهای غیرقانونی و اسپم مانند پنهانسازی کلمات کلیدی و خرید لینک، سعی در دستکاری نتایج جستجو دارد. این روش ممکن است در کوتاهمدت موثر باشد، اما در درازمدت منجر به جریمه شدن وبسایت توسط موتورهای جستجو میشود. راهکارهای بسیاری را میتوان در بالا بردن رتبه سایت در گوگل رایگان یا پولی بیان کرد.
انکر تکستها به طور کلی کلماتی هستند که میتوانیم با کلیک بر روی آنها وارد صفحهی مقصد شویم. مبحث انکرتکست از جمله مهمترین موضوعات در آموزش صفر تا صد سئو است و از این رو یادگیری آن میتواند برای بهبود جایگاه سایت بسیار کمک کننده باشد. انکر تکستها هویت صفحهی مقصد هستند و میتوانند کاربر و گوگل را متوجه کنند که صفحهای که وارد آن میشوند، دارای چه محتوایی است. آموزش تولید محتوا در سئو یک بخش حیاتی و نجات بخش سایت شما است که قسمتهای گوناگونی دارد. از ساخت استراتژی و تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا نگارش، برطرف کردن غلطهای املایی، رعایت سئو، لینکسازی داخلی و غنی سازی محتوا.
از قدیم گفتهاند که عجله کار شیطان است و این موضوع در هر چیزی صدق میکند. کد 410 تیر نهایی است به گوگل میگوید که این صفحه بهصورت کامل حذفشده است و باید از نتایج گوگل نیز حذف شود. استفاده از این کد باعث میشود تمام اعتبار صفحه موردنظر از بین برود و از نتایج گوگل نیز پاک شود؛ بنابراین باید بااحتیاط زیادی از آن استفاده کنید. در واقع این کد به گوگل میگوید که این صفحه حذف شده و ما قصد ریدایرکت کردن آن را نیز نداریم. ریدایرکت 301 ازلحاظ نحوه کار و ظاهر فرقی با انواع دیگر ندارد اما به موتورهای جستجو این پیام را میرساند که سایت بهصورت کامل منتقلشده و باید امتیازات و اعتبار این صفحه به صفحه جدید آن انتقال یابد.
با این قید که نیاز بازار کشور را مد نظر قرار داده و مسیر یادگیری را برای دانشجویان ایرانی بهینهتر و ساختیافتهتر نمودهایم. چرا که مأموریت اصلی ایرانلرن، تربیت نیروی متخصص برای بازار کار و استارتاپهای ایرانی است. درحالیکه بسیاری از مباحث تدریس شده در دورههای مشابه، به جای پرداختن به مباحث و پروژههای ملموس و پرکاربرد، به طیفی پراکندهای از مباحث نه چندان مهم میپردازند و انرژی و طمأنینهٔ لازم را برای مباحث کلیدی صرف نمیکنند. در واقع دیگر نیاز نیست تا در موتورهای جستجو درباره آن عبارت جستجو کند. وقتی در وب سایت خود به یک وب سایت دیگر لینک میدهید در واقع در حال دعوت از کاربران و موتورهای جستجو هستید تا در صورت تمایل وارد آن وب سایت شوند.
تگ کنونیکال یکی از کاربردی ترین بخش در آموزش سئو تکنیکال می باشد که استفاده از آن به صورت غلط می تواند دردسرهایی را برای سایت ایجاد کند و اگر از آن استفاده نکنید ممکن است محتوای شما به حالت داپلیکیت یا کنیبال شود. استفاده از این تگ به منظور نسخه اصلی صفحه برای محتوای تکراری مشخص می کند و به کمک آن می توان از صفحات با محتوای تکراری را به صفحه اصلی انتصاب داد. به عنوان مثال اگر شما چند صفحه با محتوای یکسان یا مشابه دارید می توانید از طریق تگ کنونیکال صفحه اصلی آنها را مشخص کنید. با اینکار به موتورهای جستجو خواهید گفت که صفحه اصلی فلان صفحه کدام است و محتوای آن از صفحه اصلی الهام گرفته شده است. اگر از canonical استفاده نکنید عملا گوگل صفحات مشابه را پیدا می کند و از لیست جستجو حذف می کند و یا پنالتی می کند که این کار برای یک سئو کار بسیار درد آور می باشد. در بخش آموزش سئو میخوام در مورد سئو به زبان ساده صحبت کنیم، چرا باید برای یک سایت بهینه سازی درست و اصولی را انجام بدیم؟ این هدف بر چه اساسی اتفاق می افتد؟ جواب این سوالات را می خواهم در این بخش کامل و مفصل توضیح دهم.
تولید محتوای ارزشمند و قابل اشتراکگذاری که باعث جذب بک لینکهای طبیعی شود. یادگیری سئو یک فرایند مستمر است و زمان مورد نیاز برای اینکه شخصی در آن مهارت کامل پیدا کند، میتواند متفاوت باشد. برخی از اصول اولیه سئو ممکن است در عرض چند هفته یا ماه قابل فهم باشند، اما تسلط کامل بر سئو و درک عمیق از تمامی جنبه های آن میتواند سال ها تجربه و یادگیری مستمر را طلب کند. گوگل معیار مستقیمی برای سنجش اعتبار یک صفحه ارائه نمیدهد، اما ابزارهای تحلیلی مختلفی در این زمینه وجود دارند که به کمک آنها میتوان (تا حدودی) میزان قدرت یک صفحه یا دامنه را تخمین زد. یک بک لینک ارزشمند باید با موضوع صفحه لینک دهنده و صفحه لینک شده هماهنگ باشد.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید url سایت خود را وارد کنید و بهترین پیشنهادات را به دست آورید. همچنین اگر به دنبال تحلیل و بررسی رقبای خود هستید، میتوانید url سایت آنها را سرچ کنید تا از کلمات کلیدی آنها نیز برای سئو بهتر بهره بگیرید.یکی از مزیتهای این سایت را میتوان پیدا کردن کلمات کلیدی طولانیتر قلمداد کرد. اگر می خواهید سایت شما به کاربران نمایش داده شود، باید با بهینه سازی سایت شانس خود را برای گرفتن رتبه در موتورهای جستجویی مانند گوگل افزایش دهید. فرقی نمی کند که سایت شما روی یک سرور اشتراکی، VPS، یا سرور اختصاصی قرار دارد، باید از سئو استفاده کنید تا این سایت با کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربر دیده شود. نکات سئو زیر، تضمینی برای گرفتن نتایج عالی نیستند، اما برای کمک به موتورهای جستجو وکاربران در یافتن سایت شما، ضروری می باشند.
لینک سازی فرآیندی پیچیده و ظریف است که نیاز به دانش و تجربه دارد. اگر در زمینه لینک سازی تخصص کافی ندارید، میتوانید از خدمات متخصصان سئو استفاده کنید. با استفاده از لینک سازی اصولی و هدفمند، میتوانید به طور چشمگیری رتبه و ترافیک ارگانیک وبسایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید. ریدایرکت یا انتقال دهنده ها خدماتی هستند برای زمانی که شما بخواهید روی سئو تکنیکال و داخلی سایت خود مانورهایی ایجاد کنید. مثلا یکی از مهمترین کاربردهای ریدایرکت انتقال خزنده ها از یک صفحه به صفجه دیگریست که به کمک کد اختصاصی ۳۰۱ انجام میشود.
داشتن ssl سبب امنیت ارتباط رتبه بهتر در گوگل و رضایت کاربران می شود. برخی کلمات و عبارات در گوگل سرچ نمیشوند و یا سرچ بسیار پایینی دارند. اگر میخواهید https را در آدرس وب سایت خود فعال کنید میبایست با شرکت هاستینگ تان موضوع را در میان بگذارید. گاهی برخی از وب سایت ها وجود دارند که بسیار کوچک هستند و مرتبا بروزرسانی نمیشوند. پس استفاده از کنونیکال ساده است اما گاهی اوقات مواردی خاص پیش می آید که شما باید با استفاده از کنونیکال آن را مدیریت کنید.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/